Projektet ledes af FGU Sydøstjylland. FGU Østjylland er samarbejdspartner sammen med FGU Aarhus, FGU Midtjylland, Tradium, Viden Djurs, Randers Social og sundhedsskole, Learnmark, Mercantec, College365, Social og sundhedsskolen Skive Thisted Viborg, Skanderborg-Odder Center for uddannelse, SOSU Østjylland, Aarhus Business College og Aarhus Tech.
Projektet Bedre overgange fra FGU til EUD, skal afdække og afprøve initiativer til at skabe
grundlag for at flere tidligere FGU-elever kan gennemføre en erhvervsuddannelse.
Projektet skal tilvejebringe viden om dels struktur og rammer for overgangsstrukturer, samt
muligheder for at tilrettelægge almenundervisningen på FGU, så den bedst muligt
understøtter FGU-elevers overgang til erhvervsskolen.
Der skal derfor etableres samarbejdsflader i lokale partnerskaber mellem FGU- og EUDinstitutioner, hvor der udvikles metoder til sikker og tryg overgang mellem FG
Socialfondsprojektet – Professionalisering af FGU’s inkluderende læringspraksis
I projektet samarbejder FGU Aarhus, FGU Midtjylland, FGU Sydøstjylland og FGU Østjylland om at udvikle nye metoder og en pædagogisk praksis, der kan styrke FGU’s løfteevne i forhold til sårbare elever i målgruppen for FGU.
FGU vil gerne styrke sine kompetencer til at lave en mere målrettet indsats overfor sårbare elever i vores målgruppe.
Sårbare elever har ofte komplekse problemstillinger, som kræver en helhedsorienteret og elevfokuseret tilgang. En tilgang, der, på nuværende tidspunkt, ikke i tilstrækkeligt omfang kendetegner FGU-sektorens praksis.
Udviklingen af nye metoder sker via en projektansættelse af ressourcepersoner med viden om recovery- og rehabiliteringstilgange.
Ressourcepersonerne vil skulle bidrage til en formulering af konkrete indsatser, målrettet eleverne og parallelt hermed etablere et praksisnært læringsrum for personalet.
Personalet kompetenceudvikles inden for recovery-tankegange og kvalificeret selvbestemmelse, hvorfra de med deres nye kompetencer vil skulle kunne gennemføre elevforløb med det formål at fastholde vores elever i uddannelse.
Projektperiode: 1. januar 2023 – 1. januar 2025
Projektet er finansieret i samarbejde med