PGU

På PGU har du mest praktisk undervisning. PGU er oplagt for dig, der gerne vil videre på EUD eller i arbejde

Det skal du vide om PGU

Du har praktisk undervisning 2/3 af tiden

PGU har udgangspunkt i arbejdet på værkstedet, hvor du lærer en masse om et håndværk og laver praktiske opgaver det meste af tiden.

Du har almen undervisning 1/3 af tiden

En mindre del af tiden har du fag som dansk og matematik, og den undervisning vil ofte handle om det, du laver på værkstedet.

Vi laver en plan sammen med dig

Du og din vejleder laver sammen en forløbsplan for, hvordan du når dine mål på FGU.
Vi evaluerer planen sammen løbende.

Du får skoleydelse

Når du er elev på PGU får du skoleydelse. Ydelsen bliver udbetalt til din NEM-konto hver 14. dag.

Fuldtidsuddannelse med op til 2 års varighed

Som udgangspunkt er FGU en fuldtidsuddannelse.

Som udgangspunkt kan du gå på FGU i 2 år i alt. I enkelte tilfælde kan der være mulighed for forlængelse.

Det siger eleverne

Fra FGU-elev til smedelærling på kort tid


Nicolaj Casper Kristensen, 17, gik blot et halvt år på smedeværkstedet i Grenå, da han fik tilbudt læreplads som smed hos HSM Industri. Vel at mærke efter blot 14 dage i praktik.
 
Det er ikke just let at få sig en læreplads hos HSM Industri, da konkurrencen er stor.
Ikke desto mindre blev Nikolaj, ud af 20 praktikanter fra forskellige skoler, udvalgt til at starte i lære som smed.
 
HSM Industri er en større industrivirksomhed i Grenå, der har taget imod lærlinge siden 1976. Heriblandt unge, der af forskellige årsager har brug for en ekstra chance til at tage en erhvervsuddannelse og dermed få en fremtid i håndværksbranchen. HSM Industri er ligefrem blevet hyldet for deres ungeindsats og har tilmed fået overrakt en pris på den såkaldte ’Made By Djursland-erhvervsmesse’.
Nikolaj opnåede på kort tid at få topkarakter for sit arbejde i de forskellige afdelinger og for sin måde at være på. Vi har talt med Kaj Sørensen, værkstedschef i HSM Industri, som fortæller:

“Nikolaj scorede højt på point, da han gjorde det godt og udførte sit arbejde ordentligt. Han formår at forstå en besked og at møde til tiden. Han er velopdragen, ærlig og viser oprigtig interesse for faget“.

En positiv udvikling og en tro på fremtiden

Selv er Nikolaj glad, og han er stolt af sin præstation og sin læreplads, da tiden på skolebænken ikke altid har vakt den store interesse. Derimod har han altid gerne villet være smed og har derfor også valgt at gå i den retning.

Med rette har Nikolaj selvtillid samt evnen til at se fremad og han har nu fundet sin hylde. At arbejde for HSM Industri har længe været hans største ønske, og det blev derfor også målet for ham. Han udtaler bl.a.:

“HSM Industri var dér, jeg ville hen. Det er fedt og dejligt at være der. Man får tingene grundigt at vide og jeg kan altid spørge, når jeg har brug for hjælp. Jeg lærer virkelig meget om forskellige ting. Jeg føler, at jeg udvikler mig og har også lært at samarbejde med folk.”

Nikolaj har nu fundet sin vej videre med et arbejde, der interesserer ham, og han udelukker ikke, at HSM Industri bliver hans fremtidige arbejdsplads efter tiden som lærling.

Vi ønsker Nikolaj stort tillykke og al held og lykke fremover.

Store drømme, nysgerrighed og troen på sig selv


Anders Herman Laursen, 21, er et godt eksempel på, hvordan FGU kan medvirke til unges faglige og personlige udvikling og føre dem til en afklaring ift. deres ønsker og mål for fremtiden.

Som elev på FGU har du mulighed for at prøve flere forskellige værksteder af, hvilket Anders benyttede sig af. Han fandt interesse i dem alle, men hans endelige valg faldt dog på Multimedie – et fag der viste sig at være ideelt for ham.

På Multimedieholdet i Randers arbejdes der en del i 3D, og Anders´ talent for dette var tydeligt.

Valget af branche viste sig derfor også at blive ganske klart for både Anders og underviserne, som endte med at tilbyde ham en læreplads på FGU som 3D animator.

“Jeg var elev i køkkenet. En dag kiggede jeg forbi Multimedie, og så hvor fedt det så ud, det de arbejdede med. Fordi man kan få lov at prøve forskellige værksteder af, skiftede jeg til Multimedieværkstedet. Der blev jeg hurtigt grebet af 3D-universet”.
Stå frem – lyt – byd ind

I forbindelse med uddannelsen havde Anders sine skoleophold på 3D Collage i Grenå.
Her deltog han på en Erhvervsmesse, med det formål at lade sig inspirere og blive klogere på, hvilke virksomheder der eksisterer og som potentielt kunne bruge en medarbejder som ham.
Det viste sig at være et vældigt godt træk. For Anders faldt i snak med en repræsentant fra Grundfos Digitale Udviklingsafdeling.

”Han rådede mig til at kontakte ham. Og efter kort tid blev jeg indkaldt til online samtale… altså på engelsk! Og så blev jeg inviteret til en rundvisning på Grundfos, hvor jeg også skulle løse nogle opgaver”.

Det blev dog ikke blot de tildelte opgaver, Anders fik løst. På eget initiativ fandt han tilmed løsningen på en 3D-opgave, de i virksomheden længe har haft udfordringer med.

Bliver ordblindhed og ADHD en hæmsko for Anders?

Anders var bekymret for, om de udfordringer, han har med sin ordblindhed og ADHD ville blokere for en ansættelse. Det er et vilkår, der ikke kan ændres på og derfor også et vilkår, der skal kunne rummes, for at en ansættelse kan komme på tale.

Men bekymringen blev hurtigt gjort til skamme.

”Grundfos er indstillet på at imødekomme medarbejdere med ordblindhed og ADHD. Og det er jeg virkelig glad for. Jeg føler jo heller ikke, at det har nogen betydning for mit arbejde”.

Det blev således startskuddet for Anders’ nye læreplads, hvor han kommer til at færdiggøre sin uddannelse som 3D-animator.

Stærkt gået – vi ønsker Anders held og lykke med lærepladsen!

“Kom forbi skolen og sig hej. Vi har det virkelig sjovt og vi har gode undervisere”

”Jeg ved, at jeg gerne vil være tømrer, og jeg går efter at få en læreplads. Grunden til at jeg ikke startede på Tradium i første omgang er, at jeg har ordblindhed. På FGU kan jeg få hjælp til at arbejde med det. Og jeg får virkelig god hjælp! Jeg har aldrig rigtig haft lærere, der har støttet mig på den måde før.

Det har også virkelig bygget min selvtillid op, at jeg har fået lov at prøve forskellige ting og se, at jeg kan finde ud af det. Det er fedt og anderledes at være en del af teamet bag kulisserne i Djurs Sommerland, og så er jeg blevet bedre til at møde, fordi vi har et godt fællesskab og undervisere, der tror på os”

Matias, Håndværk, Djurs Sommerland, Ryomgård

Video af Thomas, PGU-elev

Se hvilke værksteder vi udbyder på de enkelte afdelinger