Strategi for FGU Østjylland
2023 – 2026
FGU Østjylland – en bæredygtig institution
Fundamentet og rammen for FGU Østjyllands strategi er institutionel bæredygtighed, hvilket vi definerer som en kontinuerlig balancering indenfor og imellem fire bæredygtighedssøjler:
Det er FGU Østjyllands pædagogiske grundantagelse, at eleverne lærer og dannes gennem relationer og refleksioner i/over deltagelse i praktiske lærende aktiviteter. Vi arbejder ud fra en læringscirkel, der består af tre læringsgeneratorer: relation, produktion og refleksion:
Strategiske indsatsområder
-
Elevorienteret læringssyn i forpligtende fællesskaber
-
Alle elever skal kunne opleve sig inkluderet med værdige relationer i et kompetenceudviklende og dannende læringsmiljø på FGUOJ. Ambitionen er at udvikle et inkluderende læringsmiljø, der ved sit individuelle elevfokus og praksisorientering adskiller sig markant fra de traditionelle undervisningsformer, som eleverne kommer fra og samtidig bygger bro til ungdomsuddannelserne og til arbejdsmarkedet. Oplevelsen af at være inkluderet er en forudsætning for trivsel. Trivsel fremmes igennem en oplevelse af selvbestemmelse, en oplevelse af samhørighed/at høre til samt en oplevelse af at mestre. Trivsel fremmes desuden af tryghed, inddragelse, struktur og forudsigelighed, værdig kommunikation. Dette betyder et opgør med den fagorienterede holdundervisning til fordel for en elevorienteret individuel læring og dannelse i forpligtende fællesskaber igennem praktiske læringsaktiviteter præget af trivselsfremmere. Vi skal fastholde den høje trivsel målt i undervisningsministeriets årlige trivselsundersøgelse på 93,4% i 2021. Samt have et trivselsniveau minimum på landsgennemsnittet (93,9%) i 2023 og fremover.
-
FGU-professionsidentitet
-
Der er behov for udvikling af en fælles professionsidentitet centreret om didaktiske og pædagogiske virkemidler i forhold til målgruppen – i tillæg til undervisernes fagprofessionelle identiteter. Det kræver kompetence- og kulturudvikling at skabe en praksis med en stærkere FGU-professionsidentitet centreret om didaktiske/pædagogiske virkemidler i forhold til FGU’s målgruppe og institutionens kerneopgave. FGU-underviser professionsidentiteten og den fælles faglige kultur etableres primært gennem institutionernes daglige arbejde og understøttet af fælles kompetenceudviklingsaktiviteter, som løbende udvikler det pædagogisk/didaktiske faglige metoder og tilgange til håndtering af målgruppens udfordringer. Kompetenceudviklingen skal understøtte FGU-underviserne professionsidentitet, sådan at de kan tilbyde Kim Kabat november 2022
hele FGU’s målgruppe som målgruppevurderet af KUI en god læringsprogression ud fra de i uddannelsesplanen fastsatte læringsmål.
-
Samskabelse med eksterne samarbejdspartnere
-
FGU’s målgruppe er generelt kendetegnet ved forskelligartede komplekse sårbare situationer, som kræver samarbejde af forskellige instanser. Diversiteten er stor og kræver brede samarbejdsrelationer til offentlige og private aktører, herunder særligt de kommunale ungeindsatser, aftagerskolerne samt det lokale erhvervsliv. FGUOJ skal derfor kontinuerligt rette blikket udad og fortsat udvikle innovative og samskabende praksisser i tæt samarbejde med eksterne aktører med henblik på løsning af kerneopgaven.
Øvrige strategier, politikker mv.