Hvad er FGU Østjylland?

Her definerer vi FGU Østjylland igennem vores vision, mission, værdier og vores pædagogiske og didaktiske grundlag

Vision

Vores vision er at udvikle en pædagogisk praksis, som er målrettet den enkelte elev og dennes unikke behov og mål. Den individuelt orienterede læringstilgang praktiseres gennem deltagelse i inkluderende forpligtende arbejdsfællesskaber. Det er via fællesskaber vi udvikler os.

Mission

At ruste eleverne fagligt, personligt og socialt til at gennemføre en ungdomsuddannelse eller at få varigt fodfæste på arbejdsmarkedet

Værdier

Anerkendende

Vi møder den enkelte med respekt og empati. Vi lytter og tager udgangspunkt i den enkeltes oplevelse. Vi motiverer til positive forandringer og øget selvværd.

Imødekommende

Vi møder den enkelte, der, hvor vedkommende er. Vi tager imod med åbenhed og giver konstruktiv feedback.

Inspirerende

Vi gør det sjovt og levende at lære. Vi skaber en kultur, der giver alle lyst til at bidrage.

Nærværende

Vi giver os tid til den enkelte. Vi tror på den enkelte. Vi tror på, at nærvær beriger og udvikler.

Inkluderende

Vi sikrer, at alle er med og oplever at være en del af fællesskabet. Sammen bliver vi bedre.

Direkte

Vi er uformelle og umiddelbare. Vi er direkte i vores kommunikation. Vi går til sagen uden svinkeærinder.



Kerneopgaven

Progression, værdighed og kvalificeret selvbestemmelse”

I FGU Østjylland fortolker vi den lovmæssigt givne kerneopgave sådan, at vi skal understøtte elevernes udvikling mod kvalificeret selvbestemmelse og øget værdighed. Hvor kvalificeret selvbestemmelse er at kvalificere sig i bredden og dybden til voksenlivet, samt ungdomslivet selv, er værdighed en udvikling mod at anskue sig selv med værdighed; se sig som ligeværdig og havende et legitimt krav på at blive behandlet med værdighed af andre.

Vores elevmålgruppe omfatter elever, som af mange forskellige årsager er i en mere eller mindre sårbar uddannelses- eller arbejdssituation. Mangfoldigheden er derfor stor og vi skal imødekomme denne, så vores tilbud tilbyder hele målgruppen passende udfordringer og trygge rammer.

Vores elevgruppe arbejder i hold- og arbejdsfællesskaber, og med en særlig FGU-pædagogik, der baseres på produktionsskolernes værkstedspædagogik i kombination med almenundervisning, skal eleverne rustes fagligt, personligt og socialt til at gennemføre en ungdomsuddannelse eller at få varigt fodfæste på arbejdsmarkedet.

På den måde arbejder vi med transformativ læring: ”Jeg er en anden end da jeg startede. Jeg kan mere, forstår mere og kan, på en ny måde, indgå i forpligtende arbejds- og uddannelsesfællesskaber”

Uddrag af lov om forberedende grunduddannelse, kapitel 1



Pædagogik og didaktik

Pædagogisk/didaktisk vision

Om den pædagogiske/didaktiske vision
1. Pædagogisk/didaktisk vision

Pædagogisk grundlag

Om det pædagogiske grundlag
1. Pædagogisk grundlag
2. Praksis og teori
3. Helhedsorienteret undervisning

Didaktiske principper

Om de didaktiske principper
1. Praksisbaseret dannelse og læring
2. Praksisfællesskab
3. Autencitet
4. Helhedsorienteret undervisning
5. Synlige læringsmål
6. Læringsstrategier
7. Tydelig struktur
8. Differentiering
9. Innovation og produktudvikling
10. Inkluderende læringsmiljø
11. Sproglig opmærksomhed
12. Evaluering
13. Afklaring og vejledning
14. Sundhed og ernæring
15. Dannelse